23 de març 2021

TRADICIONS GEGANTERES (ENTREVISTA: AARON SENTÍS I JONATHAN TORRES) Entrevista a la web Gegantcat

Entrevista a dos dels nostres geganters a la web Gegantcat.com, Aaron Sentís (responsable i cap de colla) i Jonathan Torres (portant dels gegants de la colla)

- Presentació. Qui sou? D'on sou? Trajectòria relacionada amb el món geganter.

Aaron Sentís, 22 anys, tarragoní de soca-rel. Cap de colla i responsable dels Gegants del Passeig Torroja de Tarragona i portant dels Gegants Moros de la Ciutat de Tarragona.

La meva trajectòria ve de fa molts anys, dels nostres avantpassats. La casa Ximenis, que en aquells temps coneguts com "Els Rossos" van ser els pioners de la nostra tradició a mitjans del segle XIX. Arran d'aquesta tasca, la nostra tradició encara es manté viva i esperem que es mantingui viva sempre. Porto tota la vida involucrat al Món Geganter, ja des de ben petit que sempre he anat amb el meu pare. Tant jo com el meu pare hem nascut amb el Món Geganter a la sang, ell des de ben jove, als 17 anys que va començar a portar el Gegant Moro de la Ciutat de Tarragona i seguint amb 30 anys de trajectòria ja m'ho ha passat a mi. La meva trajectòria cada vegada ha anat a més i gràcies al meu pare l'experiència ja la tenim. A casa meva mantenim sempre viva la tradició.

Jonathan Torres, 15 anys, portant dels Gegants del Passeig Torroja de Tarragona. Des de ben petit seguint la tradició acompanyava al meu pare a les sortides i ell portava els Gegants, ara ja he agafat el seu relleu. Col·laboro en projectes que té el meu cosí i altres. He nascut amb els el Món Geganter a la sang.


- Definiu amb tres adjectius cadascú: Què és per vosaltres la tradició gegantera?

Aaron: Tradició, orgull, sentiment.

Jonathan: Tradició, afició, sentiment.


- Quina ha estat la cercavila o festivitat més especial per vosaltres?

Aaron: Hi ha moltes però destacables per mi són les sortides de Santa Tecla i la nostra trobada de gegants, la de Sant Magí.

Jonathan: Trobada de Gegants de Sant Magí i els dies de Santa Tecla.


- Ens podeu explicar alguna anècdota destacable o tret característic de la vostra tradició?

Aaron: Podria explicar-ne algunes. La nostra tradició com ja se sap és una tradició única a Catalunya i a la vegada més que centenària. Per nosaltres són fets històrics totes les sortides que fem.

Actualment estic col·laborant en diferents i fent alguns projectes per Tarragona i per arreu de Catalunya i un d'ells amb una colla de Tudela (Navarra) als quals estic assessorant amb el tema de la construcció de les seves peces i en l'organització de la seva presentació. Tot per celebrar quan vagi millorant la pandèmia, que ha afectat molt a la cultura popular, creiem que ha sigut una marca més històrica per al Món Geganter que ha afectat moltíssim.

Jonathan: Tot i ser jove he viscut molts moments especials, però encara em falta veure molt més, recordo l'any passat quan el meu cosí i el meu tiet em van deixar provar de portar el Gegant Egipci, en Ramsés, dels Gegants Egipcis del Passeig Torroja de Tarragona. Em vaig atrevir tant que a la primera vegada el vaig intentar moure una mica, però a la segona ja em va costar més. Pesa 90 kg i és massa pes.


- Com veieu el món geganter actualment?

Aaron: La pandèmia ha afectat molt, però crec que al moment que tornem a arrencar la gent ho agafarà amb moltes ganes.

Jonathan: Molt bé, però esperem que hi hagi més jovent que pugi i s'enganxi amb aquesta afició.

- Com creieu que serà el futur del món geganter?

Aaron: Esperem que bé, tot i que sempre està molt complicat, però sempre tenim esperança que això mai pararà

Jonathan: Per causa de la pandèmia crec que augmentarà la seva participació per les ganes de la gent a l'hora de participar en trobades i actes.

- Voleu afegir alguna cosa més?

Aaron: Molt agraït de poder comptar amb mi i al meu cosí i fer-nos un petit espai a la vostra pàgina. Per nosaltres és una satisfacció que ens brindeu la vostra confiança. Moltes gràcies i endavant el Món Geganter i que no pari GegantCat.

Jonathan: Moltes gràcies per pensar en nosaltres i donar-me una oportunitat a l'hora d'entrar molt més al Món Geganter donant-me a conèixer